FANDOM

Nawet gwiazdy nie są wieczne. Może i nigdy nie zobaczymy ewolucji jednej gwiazdy,gdyż one mogą istnieć przez miliony, miliardy lub biliony lat zbyt długo dla ludzkiego życia.

PowstanieEdytuj

Gwiazdy rodzą się w obłokach gazu zwanych Mgławice. Kiedy obłok zapadnie się pod wpływem własnej grawitacji wnętrze staje się co raz większe i większe,a także coraz gorętsze i masywniejsze aż w końcu powstaje Protogwiazda, która potem zaczyna przemieniać wodór w hel i staje się gwiazdą ciągu głównego.

Ewolucja gwiazd takich jak SłońceEdytuj

Żółty karzeł spalają wodór wolno w przeciwieństwie do dużych gwiazd.Kiedy żółtym karle kończy się cały zapas wodoru.Ciśnienie zwiększa powierzchnię gwiazdy,a grawitacja częściowo kurczy jądro gwiazdy.Gwiazda z karła zamienia się Czerwony olbrzym . W jądrze czerwonego olbrzyma hel zamienia się w tlen,a tlen z kolei w węgiel.Kiedy pojawia się węgiel czerwony olbrzym odrzuca swą powierzchnię pozostawiając tylko jądro wielkości Ziemi-Biały karzeł,które jest gęstą kulą tlenu i węgla stygnący przez miliardy lat asz utworzy się Czarny karzeł.

Ewolucja Czerwonych karłówEdytuj

Czerwony karzeł może być gwiazdą ciągu głównego nawet przez 100 mld lat ,czyli dużo wiecej niż wszechświat ma lat.Prawdopodobnie kiedy spalą już część zamienieją się w Błękitny karzeł,gdzie zwieksza swą temperature.Póżniej ewolucja prawdopodobnie jest taka sama jak przy żółtym karle.

Ewolucja niebieskich olbrzymów i nadolbrzymówEdytuj

Niebieskie olbrzymy jako jedyne wsród olbrzymów i nadolbrzymów są gwiazdami ciągu głównego o typie widmowym O lub B.Kiedy wyczerpią cały wodór stają się -Czerwony nadolbrzym, które trwa parę milionów lat ,a potem wybuchają jako Supernowa pozostawiając po sobie jądro ,które w przeciwieństwie do Żółtych karłów nie pozostaje Biały karzeł, lecz zgeśniało i utworzyła się-Gwiazda neutronowa lub Pulsar.

Ewolucja najmasywniejszych i największych gwiazdEdytuj

Największe gwiazdy typy O stają się Hieprolbrzym przez kilka milionów lat i wybucha jako Hipernowa,po których pozostaje jądro,które tak się zapadło pod wpływem własnej grwitacji,że utworzyła się Czarna dziura lub wybucha jako Paint In Stabili Supernowa,gdzie nic już nie pozostaje.