FANDOM

Galaktyka to duży obiekt z miliardami gwiazd,które pod wpływem własnej grawitacji tworzą jeden spólny system czyli galaktykę.Najczęściej w centrach galaktyk znajdują się supermasywne czarne dziury.Czasami galaktyka jest galaktycznym kanibalem pochłaniając mniejsze od siebie galaktyki.Czasami jedna galaktyka spiralna zderza się z inną galaktyką spiralną i w ten sposób się z sobą łoczą tworząc galaktykę eliptyczną(nie posiadających już ramion spiralnych)Galaktyki karłowate,nieregularne,olbrzymie i eliptyczne mogą być pozostałościami po zderzających się spiralnej galaktyce.

Kształty i rozmiary galaktykEdytuj

Galaktyko mają też kształt:spiralne,eliptyczne,nieregularne.Galaktyka o średnicy ok 60000 lat świetlnych to galaktyka karłowata najczęściej nieregularna.Jeśli ma średnicę ponad 1000000 lat świetlnych to wtedy jest galaktyką olbrzymią najczęściej eliptyczną.Istnieją także galaktyki spiralna i spiralne z poprzeczką.Zwykła galaktyka spiralna ma spiralne ramiona,a galaktyki spiralne z poprzeczką ma bardziej wydłużone ramiona niż zwykłe galaktyki spiralne.

GaleriaEdytuj

b