FANDOM

Neptun
Neptun
Odległość od Słońca 4498252900 km
Rok 164 lata
Doba 15 godzin i 57 minut
Liczba księżyców 13
Główne księżyce Tryton
Średnica równikowa 49528 km
Skład atmosfery 84% wodór

12% hel 2% metan oraz amoniak,etan i acytlen

Odkrywca Johann Gottfierd Galle
Data odkrycia 23 września 1846
475px-Symbol neptun.svg

Znak astronomiczny Neptuna

Neptun to gazowy olbrzym okrążający Słońce w odległości ok. 30 Jednostka astronomiczna. Jest czwartą największą planetą w naszym układzie i trzecią najmasywniejszą(masywniejszy niż Uran).

Obserwacje z ZiemiEdytuj

Neptun nie jest widoczny z Ziemi gołym okiem,ale można go zobaczyć przez drobny teleskop.

OrbitaEdytuj

Neptun orbituje słońce w odległości ok. 30 j.a i okrąża Słońce co 164 lata ziemskie. Średnia odległość Neptuna od Słońca wynosi 4498252900 km,a najbliżej znajduje się 4459630000 km od Słońca. Natomiast nadalej położony od Słońca bywa 4459870000 km.

Atmosfera i warunkiEdytuj

Atmosfera planety składa się głównie z wodoru,helu i metanu. Występują również amoniak,etan i acetylen.Ciśnienie atmosferyczne wynosi od 100 do 300 kPa. Średnia temperatura to -212 stopnie Celsjusa,natomias najmniejsza wynosi -223 stopni Celsjusa,a najwyżasz temperatura jest nieznana.Na Neptunie wiejął najszilniejsze wiatry w układzi słonecznym dochodzące do 2000 km/h.

W głomp NeptunaEdytuj

Gdybyśmy przemierzali głąp Neptuna to najpierw przemierzaliśmy by wierzchołki Chmur wodoru,helu i matenu ,która wciąż stawała by się coraz gęstrza i gęstrza asz w końcu dotarliśmy by do powierzchni planety,która składa się zamarzniętego matanu,amoniaku i wody.

JądroEdytuj

Neptun ma jądro złożone z żelaża ,niklu i krzemianów o masie 1,2 masy Ziemi i temperaturze 5100 stopni Celsjusa.

PierścienieEdytuj

Neptun posiada mają średncię od 43800 km do 126866 km,ich szerokość jest od 50 km do 4000 km. Są to pierścienie Galle ,LeVerrier,Lassell,Arago,Adams i jeden nienazwany

KsiężyceEdytuj

Neptun posiada 13 księżycy są to:Najada,Talassa,Despoina,Galatea,Larissa,Proteusz,Tryton,Nereida,Halimede,Sao,Leomedea,Psamathe i Neso.Największy z nich to Tryton o średnicy 2706 km prawdopodobnie przyciągnięty przez Neptuna z Pasu Kuipera,który zawiera 99,5% masy księżyców Neptuna .Sonda Yoyager 2 odkrył 6 księżyców Neptuna czyli połowe.

Inne informacjeEdytuj

Planety pozasłoneczne z podobną masą do Neptuna i znajdujące się bliżej swej gwiazdy niż Merkury koło Słońca planety te nazawano Gorący Jowisz

Człowiek ważący na Ziemi 100 kg na Neptunie ważył bu 114 kg.

Razem z Uranem mógł stanowić kiedyś jedną planetę(Uraneptun).

Jest na nim Wielka ciemna plama i Mała ciemna plama