FANDOM

Syriusz A gwiazdą typu widmowego A. Jest najjaśniejszą gwiazdą na niebie (nie licząc Słońca). Syriusz A razem z Syriuszem B stanowi gwiazdę podwójną. Syriusza B nie widać z Ziemi gołym okiem, gdyż jest on białym karłem wielkości Ziemi, a Syriusz A jest prawie dwukrotnie większy od Słońca.

PołożenieEdytuj

Syriusz A i Syriusz B leżą w Gwiazdozbiorze Wielkiego Psa odległego o 8,6 lat świetlnych.

EwolucjaEdytuj

W przeszłości towarzysz Syriusza A był większy niż on. Świadczy o tym to, że Syriusz B jest już białym karłem, gdyż większe gwiazdy spalają wodór szybciej niż mniejsze. 100-150 mln lat temu Syriusz B stał się czerwonym olbrzymem i był wtedy jaśniejszy od Syriusza A, potem odrzucił swoje zewnętrzne warstwy zostawiając jądro wielkości Ziemi. Za ok 1 mld lat Syriusz A również wyczerpie zapasy wodoru i stanie się najpierw czerwonym olbrzym, a potem odrzuci zewnętrzne warstwy i jak towarzysz stanie się białym karłem. Potem po miliardach lat Syriusz B stanie się czarnym karłem, a jeszcze po wielu mld lat Syriusz A też się nim stanie.