FANDOM

'Układ Słoneczny to ciała niebieskie krążące koło jednego wielkiego obiektu-Słońca. Obie
390px-Planety2008
ekty krążące koło gwiazdy to planety i ich księżyce ,planety karłowate,planetoidy i komety.

Centrum układu słonecznegoEdytuj

W centrum układu słonecznego znajduje się Słońce.

Wewnętrzny układ słonecznyEdytuj

Tutaj dominują planety skaliste czyli: Merkury, Wenus, Ziemia i Mars.Merkury krąży od Słońca w odległości ok.59 mln km na,którym temperatura jest od -180 w nocy do 430 w dzień. Słońce okrąża w 88 dni.Nie posiada księżyców ,a na jego powierzchni jest wiele kraterów uderzeniowych. Wenus krąży w odległości ok. 108 mln km od Słońca. Temperatura sięga tam nawet 500 stopni,gdyż woda która kiedyś znajdowała się na planecie wyparowała, a para wodna w ten sposób zablokowało ciepło w atmosferze. Wenus nie posiada księżyców. W odległości ok 150 mln km orbituję Ziemia,która w odpowiedniej odległości od Słońca umożliwiła powstanie życia.Panują tam oceany i morza. Posiada jeden księżyc. Dalej od Słońca w odległości ok. 228 mln km orbituje Mars. Mars jest suchą pustynną planetą,ale kiedyś posiadał zbiorniki ciekłej wody. Planeta ta posiada dwa księżyce.

Pas planetoidEdytuj

Między orbitami Marsa,a Jowisza krążą mniejsze ciała takie jak planetoidy. Największe planetoidy mają rozmiary na ok. 1000 km o kształcie prawie kulistym. Mniejsze planetoidy mają zwykle nieregularne kształty. Orbity wielu planetoid są zaburzane przez silną grawitację Jowisza. Największe planetoidy to np. Ceres, Westa, Pallas itp.

Zewnętrzny układ słonecznyEdytuj

Dalsze planety od pasu planetoid to gazowe olbrzymy. W odległości ok. 778 mln km orbituję Jowisz. Planeta ta posiada 79 księżyców ,gdzie 4 są kuliste. Masa Jowisza stanowi 0,01 masy układu słonecznego,a jego pole magnetyczne się do orbity Saturna. Jowisz okrąża w Słońce 11 lat i 315 dni . W odległości ok 1,5 mld km znajduje się Saturn z pierścieniami o średnicy ponad 240 tys km. Saturn posiada 62 księżyce, a jeden z nich(Tytan) jest większy niż Merkury. Saturn okrąża Słońce w 29,5 roku. W odległości ok 2,8 mld km orbituję Uran,a w odległości ok 4,5 mld km Neptun-planetarne bliźniaki podobnym składzie chemicznym, rozmiarach oraz masie. Uran okrąża Słońce w 84 lata,a Neptun natomiast w 164 lata.

Pas KuiperaEdytuj

Za orbitą Neptuna znajduje się pas szeroki na 25 j.a ,gdzie leża lodowe komety oraz planety karłowate takie jak Pluton, Humea i Makemaka. Nie jest od do końca znany. Lepiej poznamy go w 2016 roku przez sondę New Horizons.

Obłok OortaEdytuj

Dalej za pasem Kuipera(prawdopodobnie)znajduje się mgławica otaczająca układ słoneczny.Jego istnieniu dowodzą komety,które wiele z nich z stamtąd pochodzi.

Historia i ewolucjaEdytuj

  1. główny artykuł:Historia i ewolucja układu słonecznego.